Rada Pedagogiczna na posiedzeniu w dniu 30 września przyjęła Program Profilaktyczno-Wychowawczy naszej szkoły.
PROGRAM PROFILAKTYCZNO- WYCHOWAWCZY
Gdańsk, 2020r.
Spis treści
3.DIAGNOZA ŚRODOWISKA SZKOLNEGO.. 6
7.MODEL ABSOLWENTA SZKOŁY.. 10
8.CELE I ZADANIA PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO.. 11
9.PRZEGLĄD KALENDARZA ŚWIĄT, WYCIECZEK, UROCZYSTOŚCI, TRADYCJI ŚRODOWISKA LOKALNEGO I SZKOŁY.. 23
10.STRUKTURA ODDZIAŁYWAŃ PROFILAKTYCZNO - WYCHOWAWCZYCH.. 32
12.HARMONOGRAM DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH I PROFILAKTYCZNYCH NA ROK 2020/202137
Program wychowawczo-profilaktyczny uchwalany jest w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
Jest opracowany w oparciu o:
·Konstytucję Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.),
·Powszechną Deklarację Praw Człowieka,
·Konwencję o Prawach Dziecka, przyjętą przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526),
·Ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59) - art. 10 ust. 1 pkt 5, art. 26 ust. 2, art. 78, art. 98-99,
·Europejską Konwencję o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności z 4 listopada 1950 r.,
·Ustawę z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
·Ustawę z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59),
·Ustawę z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487),
·Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2015 r. poz. 1249),
·Ustawę z dnia 14 grudnia 2016 roku -Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59),
·Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. 2017 r., poz. 356),
·Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r., poz.1591),
·Statut Szkoły Podstawowej dla Chłopców Fregata,
·Program Polityki Prorodzinnej Państwa z 17.11.1998 r.,
·Rozporządzenie MEN z 15.02.1999 r. w sprawie ramowego statutu szkoły publicznej (§ 2.1, § 2.2),
·Rozporządzenie MEN z 15.02.1999 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego.
Proces wychowania młodego pokolenia chociaż dokonuje się głównie w rodzinie, wymaga dużego zaangażowania szkoły. Działalność edukacyjna szkoły określana przez szkolny program profilaktyczno - wychowawczy oraz programy nauczania ma zapewnić osiągnięcie przez młodzież określonego zespołu cech oraz postaw, umożliwić wszechstronny rozwój intelektualny, emocjonalny i społeczny. Szkoła, chcąc osiągnąć ten cel wprowadza program, który został opracowany w oparciu o prowadzoną w szkole diagnozę i następujące założenia:
1.rodzice posiadają pierwotne i największe prawa wychowawcze w stosunku do swoich dzieci, a nauczyciele wspierają rodzinę w dziele wychowania,
2.wychowanie, to wspieranie młodzieży w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, które powinno być wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki młodzieży,
3.wychowanie jest procesem, który odbywa się w każdym momencie życia młodego człowieka,
4.zadaniem szkoły jest wychowanie człowieka do wartości,
5.społeczność szkolną stanowią nauczyciele, uczniowie, rodzice i wszyscy pracownicy szkoły,
6. każdy członek społeczności szkolnej jest człowiekiem wolnym, który świadomie wstąpił do tej społeczności i zdecydował się na jej współtworzenie,
7. nauczanie, kształtowanie umiejętności i wychowanie są trzema zadaniami nauczyciela, które wzajemnie się przenikają,
8.każdy nauczyciel jest wychowawcą w każdej chwili swojej pracy edukacyjnej -wychowuje przez treści programowe, także swoją osobowością i zachowaniem,
9.obszary pracy wychowawczej to wszelkie zajęcia edukacyjne: obowiązkowe oraz pozalekcyjne,
10. między uczniami, rodzicami, nauczycielami oraz innymi pracownikami szkoły powinna istnieć współpraca wychowawcza wspierana przez środowisko społeczne, w którym szkoła istnieje,
11.w wychowaniu szkoła za podstawę przyjmuje uniwersalne zasady etyki chrześcijańskiej.
Program wychowawczo-profilaktyczny realizowany w Szkole Podstawowej dla Chłopców Fregata obejmuje treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów, przygotowane w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb i problemów występujących w danej społeczności szkolnej, skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
Szkolny program wychowawczo – profilaktyczny powstał w oparciu o diagnozę potrzeb i problemów, występujących w społeczności szkolnej. Program jest skierowany do uczniów, nauczycieli i rodziców.Diagnozą środowiska szkolnego objęto uczniów, nauczycieli, rodziców i innych pracowników szkoły.
Diagnoza dokonana jest na podstawie:
·rozmów z uczniami i obserwacji uczniów,
·informacji pozyskiwanych od uczniów, rodziców, nauczycieli w drodze ankiet,
·informacji od innych pracowników szkoły,
·rozpoznania problemów, trudności i potrzeb uczniów przez nauczycieli, wychowawców, psychologa,
·analizę dokumentów psychologa.
Efektem diagnozy jest wskazanie w środowisku szkolnym czynników chroniących i czynników ryzyka:
·Czynniki chroniące to indywidualne właściwości uczniów i środowiska społecznego, których występowanie wzmacnia ogólny potencjał zdrowotny uczniów i zwiększa jego odporność na działanie czynników ryzyka.
·Czynniki ryzyka to indywidualne właściwości uczniów i środowiska społecznego, które wiążą się z wysokim prawdopodobieństwem wystąpienia zachowań problemowych, stanowiących zagrożenie dla zdrowia, bezpieczeństwa i prawidłowego funkcjonowania społecznego.
Na podstawie diagnozy opracowano czynniki chroniące i czynniki ryzyka występujące w szkole.
Czynniki chroniące |
Czynniki ryzyka |
1. Wysoki poziom poczucia bezpieczeństwa w szkole 2. Dobra atmosfera i opieka ze strony wychowawców, nauczycieli oraz psychologa 3. Dobre warunki do nauki (baza lokalowa i sprzętowa) 4.Możliwości rozwoju zainteresowań 5. Niski poziom agresji fizycznej |
1. Problematyczne użytkowanie Internetu i mediów elektronicznych (tablet, smartfon) 2.Hejt w Internecie i wykluczenia. 3.Moda na spożywanie substancji zabronionych – narkotyki, dopalacze, leki, alkohol, nikotyna 4.Stres i niepowodzenia edukacyjne 5.Zbyt duże obciążenie obowiązkami edukacyjnymi – mnogość „obowiązkowych” zajęć fakultatywnych, |
Szkoła Podstawowa dla Chłopców Fregata mieści się przy ulicy Do Studzienki 38 w Gdańsku Wrzeszczu. Szkoła liczy ok. 150 uczniów. Zdecydowana większość dzieci uczęszczających do naszej szkoły wychowuje się w rodzinach pełnych, z prawidłowymi relacjami zarówno z matką jak i z ojcem. Byt materialny dzieci w szkole jest na wysokim lub dobrym poziomie.
Poziom intelektualny, poziom wiadomości i umiejętności podopiecznych jest bardzo zróżnicowany. Są uczniowie osiągający bardzo dobre i dobre wyniki w nauce, uczniowie o szerokim spektrum zainteresowań, które rozwijają w trakcie zajęć dodatkowych w szkole i poza nią. Przejawiający uzdolnienia matematyczne, językowe, muzyczne, plastyczne, teatralne, literackie i sportowe uświetniają imprezy i uroczystości szkolne. Biorą udział w wielu konkursach, zawodach, zdobywają wysokie lokaty w rywalizacji na poziomie szkolnym, miejskim, wojewódzkim i ogólnopolskim. Jest też grupa osiągająca słabsze wyniki w nauce, wykazująca problemy z nauką, które wymagają pomocy w różnych aspektach nauczania i wychowania. Pomoc ta udzielana jest także w ramach bieżącej pracy z uczniami na dodatkowych lekcjach, w ramach terapii pedagogicznej oraz pracy z innymi specjalistami.
Z diagnozy środowiska szkolnego wynika, iż zdecydowana większość uczniów deklaruje, że czuje się w szkole bezpiecznie oraz nie doznała agresji fizycznej i słownej ze strony rówieśników. Kilku uczniów deklarowało udział w wagarach, próby z alkoholem, narkotykami oraz paleniem papierosów. Pojawiały się informacje o agresji w Internecie i celowym wykluczaniu niektórych rówieśników z grup społecznościowych.
Uczniowie dużym zaufaniem w rozwiązywaniu sytuacji trudnych obdarzają swoich rodziców i wychowawców/nauczycieli. Nasi uczniowie deklarują, że czas wolny spędzają głównie uprawiając sporty, na zajęciach dodatkowych w szkole, grając w gry komputerowe, korzystając z Internetu lub oglądając telewizję. Najwyżej cenionymi przez nich wartościami są bezpieczeństwo i rodzina, przyjaźń, odpowiedzialność, a także mądrość i religia.
Najważniejsze kierunki realizacji polityki oświatowej do realizacji w roku szkolnym2020/2021
1.Wdrażanie nowej podstawy programowej w szkołach ponadpodstawowych ze szczególnym uwzględnieniem edukacji przyrodniczej i matematycznej. Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów.
2.Wdrażanie zmian w kształceniu zawodowym, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia osób dorosłych.
3.Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia psychologiczno – pedagogicznego wszystkim uczniom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
4.Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
5.Działania wychowawcze szkoły. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych
Działania profilaktyczne szkoły oparte są na:
1.minimalizowaniu wpływu czynników ryzyka, takich jak:
2.wzmacnianiu czynników chroniących:
Misją szkoły jest wspieranie rodziców w kształceniu i wychowaniu ich synów, tak aby wzrastali intelektualnie, moralnie, fizycznie i duchowo. Szkoła formuje u chłopców dobre nawyki i cnoty, budzi pragnienie służenia Bogu i ludziom oraz uczy odważnego podejmowania wyzwań życia codziennego.
Szkoła Podstawowa dla Chłopców Fregata gwarantuje wysoką jakość kształcenia i wychowania chłopców poprzez:
·wykorzystanie całego potencjału tkwiącego w każdym chłopcu, niezależnie od jego zdolności i dotychczasowych umiejętności,
·wszechstronny i harmonijny rozwój, obejmujący całość człowieka, tzn.: ciało, umysł, wolę i uczucia.
Kształcenie i wychowanie opieramy na wartościach chrześcijańskich i na metodach dostosowanych do specyficznych potrzeb i preferencji chłopców. Szkoła stanowi „przedłużenie domu”, tzn. kontynuuje te same zasady, normy i wartości, jakie dzieci poznają w swoich rodzinach oraz aktywnie wspiera rodziców w wychowywaniu dzieci. Jej istnienie jest możliwe jedynie dzięki ścisłej współpracy: Rodziców – Nauczycieli – Uczniów.
Każdy nauczyciel to jednocześnie wychowawca, który wspiera chłopców w odkrywaniu męstwa i kształtowaniu silnego charakteru.
We współpracy z rodzinami staramy się ukształtować dojrzałych duchowo mężczyzn, odpowiedzialnych obywateli, którzy będą dbać o dobro wspólne, kompetentnych i wydajnych pracowników i wrażliwych członków przyszłych rodzin, mężczyzn z pasją uczenia się i ciągłego doskonalenia. Ludzi wytrwałych, pracowitych, uczciwych oraz odpowiedzialnych, solidarnych i przedsiębiorczych, zdolnych do przezwyciężania trudności i służenia innym.
Kształcenie według modelu edukacyjnego Szkoły Fregata dąży do tego, aby absolwenci:
1.Osiągnęli obiektywną znajomość samych siebie, własnych zdolności i możliwości oraz starali się rozwinąć je w możliwie najwyższym stopniu.
2.Uzyskali podstawową wiedzę z obszaru kultury, nabrali nawyków pracy i porządku, które ułatwią im późniejszą naukę oraz efektywną pracę zawodową i pełne zaangażowanie w życie społeczne.
3.Byli zdolni do oceny – w sposób obiektywny i zrównoważony – spraw, ludzi, wydarzeń i relacji pojawiających się w ich życiu oraz do odkrywania pozytywnych aspektów otaczającej rzeczywistości i przyjmowania z radością wszelkich okoliczności życiowych.
4.Rozwijali podstawowe zdolności myślenia i działali niezależnie, przejawiając własną inicjatywę i kreatywność.
5.Uzyskali wystarczający osąd, by móc podejmować godne i sprawiedliwe decyzje, czyniąc dobry użytek z własnej wolności.
6.Postępowali konsekwentnie w życiu osobistym i społecznym, zachowywali się godnie, byli szczerzy, sprawiedliwi i hojni wobec innych oraz okazywali wrażliwość na cudze potrzeby i gotowość odpowiadania na nie.
7.Potrafi zachować się odpowiednio do zaistniałej sytuacji zgodnie z zasadami kultury osobistej, podejmując odpowiedzialne działania w swojej społeczności, konstruktywnie zachowując się w sytuacjach konfliktowych.
8.Doceniali piękno przyrody oraz twórczości artystycznej i innych rodzajów twórczości.
9.Byli zdolni do decydowania o własnym planie życia, dobrowolnym realizowaniu wybranych przez siebie wartości; cechowałaby ich spójność myślenia, mówienia i działania oraz dotrzymywaliby podjętych zobowiązań.
10.Byli zdolni do miłowania i dawania siebie innym oraz mieli świadomość, że miłość niesie ze sobą – obok szczęścia – konieczność rezygnacji z niektórych swoich potrzeb czy zamiarów, oddanie, poświęcenie i wyrzeczenie.
11.Uzyskali solidną formację chrześcijańską, poznali dobrze Magisterium Kościoła i odpowiedzialnie traktowali wymagania wiary, szanując jednocześnie inne wyznania i religie.
Cel główny działań wychowawczo profilaktycznych:
Wszechstronne przygotowanie ucznia do życia we współczesnym świecie, ceniącego wartości, potrafiącego dokonywać właściwych wyborów, twórczego, dążącego do sukcesu osobistego i społecznego, wrażliwego na potrzeby innym, przywiązanego do historii i tradycji narodowych, wykazującego szacunek dla środowiska przyrodniczego.
Cele szczegółowe:
a.promocja zdrowego stylu życia,
b.przekazywanie rzetelnej wiedzy o rozwoju psychicznym, osobowościowym i biologicznym,
c.wspieranie uczniów w kształtowaniu pozytywnych postaw i zachowań chroniących przed negatywnymi wpływami środowiska szkolnego i lokalnego,
d.dostarczanie rzetelnej wiedzy na temat szkodliwości i skutków podejmowania rożnych zachowań ryzykownych takich jak:
f.kształtowanie umiejętności psychospołecznych,
g.wspomaganie ucznia w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
Zadania programu wychowawczo-profilaktycznego:
1.współpraca z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia;
2.kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie należy do jednych z najważniejszych wartości w życiu;
3.wzmacnianie poczucia własnej tożsamości narodowej, przywiązania do historii i tradycji narodowych, przygotowanie i zachęcanie do podejmowania działań na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego, w tym do angażowania się w wolontariat;
4.wzmacnianie wśród uczniów więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną;
5.kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami;
6.doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów;
7.rozwijanie obywatelskich, patriotycznych i społecznych postaw uczniów;
8.wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli oraz rodziców lub opiekunów;
9.rozwijanie i wspieranie działalności wolontariatu oraz zaangażowania w działalność stowarzyszeń i organizacji;
10.wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych;
11.kształtowanie postawy szacunku dla środowiska przyrodniczego, w tym upowszechnianie wiedzy o zasadach zrównoważonego rozwoju, motywowanie do działań na rzecz ochrony środowiska, rozwijanie zainteresowania ekologią;
12.poszerzanie wiedzy kadry pedagogicznej pod kątem realizacji profilaktyki szkolnej: udział w kursach, szkoleniach, zaznajomienie się z fachową literaturą;
13.wypracowanie wspólnych zasad i procedur interwencyjnych obowiązujących w szkole;
14.organizowanie przedsięwzięć wspierających uczniów w rozwoju psychospołecznym poprzez: odpowiednią tematykę zajęć z wychowawcą, w ramach pracy psychologa szkolnego, podejmowanie działań prozdrowotnych i proekologicznych, prowadzenie zajęć wspierających rozwój uczniów I i II etapu edukacyjnego, organizowanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej, bieżącą pracę z uczniem;
15.podejmowanie współpracy z instytucjami wspierającymi szkołę w realizowaniu działań profilaktycznych w szczególności z Policją, Urzędem Miasta, Strażą Miejską, Sądem, Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, Sanepidem, poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli;
16.podejmowanie współpracy z rodzicami poprzez organizowanie spotkań, konsultacji, wspólnych działań na rzecz rozwoju szkoły;
17.włączenie uczniów i szkoły w akcje lokalne o charakterze profilaktycznym, udział uczniów w organizowanych konkursach, spotkaniach i przedsięwzięciach organizowanych przez instytucje lokalne, współpracujące ze szkołą;
18.realizacja wymagań szczegółowych zawartych w podstawie programowej dotyczących zagadnień związanych z profilaktyką;
19.realizacja strategii działań wychowawczych, zapobiegawczych i interwencyjnych wobec dzieci i młodzieży zagrożonej uzależnieniem.
Strategie działań wychowawczo-profilaktycznych:
·działania wychowawcze
·działania edukacyjne,
·działania informacyjne,
·działania profilaktyczne,
Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:
1.współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta,
2.kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu, a decyzje w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych,
3.współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych,
4.wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,
5.kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami,
6.doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów,
7.wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów,
8.kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym,
9.przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej.
Działalność edukacyjna w szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowywaniu wiedzy i umiejętności u uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.
Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:
1.poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach,
2.rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów,
3.kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
4.kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,
5.prowadzenie wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, oraz podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej,
6.doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego.
Działalność informacyjna w szkole polega na dostarczaniu rzetelnych i aktualnych informacji, dostosowanych do wieku oraz możliwości psychofizycznych odbiorców, na temat zagrożeń i rozwiązywania problemów związanych z używaniem środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych skierowanych do uczniów oraz ich rodziców lub opiekunów, a także nauczycieli i wychowawców oraz innych pracowników szkoły.
Działalność informacyjna obejmuje w szczególności:
1.dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych,
2.udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
3.przekazanie informacji uczniom i wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,
4.informowanie uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz o metodach współpracy szkół i placówek z Policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią.
Działalność profilaktyczna obejmuje:
1.wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
2.wspieranie uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań ryzykownych,
3.wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych lub występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia.
W bieżącym roku szkolnym najważniejsze działania w pracy wychowawczej są ukierunkowane na:
·wspomaganie rozwoju ucznia w sferze emocjonalnej, społecznej i twórczej,
·przygotowanie uczniów do prawidłowego funkcjonowania w grupie społecznej (szkole, klasie),
·wzbudzanie poczucia przynależności do grupy,
·rozbudzanie poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i możliwości,
·budowanie poczucia tożsamości regionalnej i narodowej,
·przeciwdziałanie przemocy, agresji i uzależnieniom,
·przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych,
·troska o szeroko pojęte bezpieczeństwo podopiecznych, nauczycieli i rodziców.
Zadania profilaktyczne programu to:
·zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w szkole,
·znajomość zasad ruchu drogowego – bezpieczeństwo w drodze do szkoły,
·promowanie zdrowego stylu życia,
·kształtowanie nawyków prozdrowotnych,
·rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystanie ze środków psychoaktywnych (lekarstw bez wskazań lekarskich, papierosów, alkoholu i narkotyków),
·eliminowanie z życia szkolnego agresji i przemocy rówieśniczej,
·niebezpieczeństwa związane z nadużywaniem komputera, Internetu, telefonów komórkowych i telewizji,
·wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów, podkreślanie pozytywnych doświadczeń życiowych, pomagających młodym ludziom ukształtować pozytywną tożsamość,
·ochrona środowiska naturalnego,
·uczenie sposobów wyrażania własnych emocji i radzenia sobie ze stresem.
Cele wychowawcze i profilaktyczne
Lp. |
Cel główny |
Cele szczegółowe |
Propozycje tematów godzin wychowawczych |
I. |
Kształtowanie
poczucia godności własnej |
i oceny działań oraz decyzji własnych i innych w świetle wartości moralnych i tworzenia hierarchii wartości. |
|
II. |
Kształtowanie
właściwych relacji |
|
|
III. |
Budowanie więzi między pokoleniami, przygotowanie do życia w rodzinie |
|
|
IV. |
Kształtowanie kultury osobistej ucznia |
|
1.Radzenie sobie z własną i cudzą agresją. 2.Czy jesteśmy asertywni? 3.Moje zachowanie i wygląd świadczą o mnie. 4.Kształtowanie swojego charakteru. 5.Doświadczenia dobre i złe- ich wpływ na mój rozwój. 6.Mój świat wartości. 7.Odporność na sytuacje trudne. 8.Wśród ludzi i w szkole. 9.Kształcenie mowy i kultura języka 10.Troska o mienie szkoły. |
V. |
Kształtowanie
aktywności społecznej i umiejętności życia |
|
|
VI. |
Wychowanie do takich wartości jak: patriotyzm, poczucie godności narodowej, więzi z małą ojczyzną |
|
|
VII. |
Poszanowanie
odrębności kulturowej innych narodów, kształtowanie więzi |
|
|
VIII |
Kształtowanie postaw prozdrowotnych Przeciwdziałanie uzależnieniom Współczesne zagrożenia |
sposoby obrony. 6.Uczeń zdobywa informacje nt. ośrodków pomocy psychologicznej, medycznej i prawnej. |
i bez wysiłku? Techniki uczenia się.
|
IX. |
Przygotowanie
do świadomego uczestnictwa |
|
1.Jak korzystać ze środków masowego przekazu? 2.Zagrożenia
wynikające 3.Skutki globalizacji kultury. 4.Muzyka klasyczna a muzyka młodzieżowa. 5.Spotkanie z ludźmi kultury. |
Szkoła wyszczególnia ważne daty w ciągu roku, które pozwalają uczniom rozwijać nawyki oraz uczestniczyć w ważnych wydarzeniach.
Data |
Wydarzenie |
Możliwość wykorzystania |
Wrzesień |
Rozpoczęcie zajęć dydaktyczno-wychowawczych |
- wdrożenie do cnoty posłuszeństwa, porządku i pokory; - ustalenie Kodeksu Klasowego i następstw jego złamania; - kształtowanie właściwych relacji: człowiek – środowisko lokalne; |
Sprzątanie świata |
- kształtowanie właściwych relacji wobec środowiska naturalnego; - promowanie postaw proekologicznych;
|
|
Dzień języków obcych |
- promowanie szkoły w środowisku lokalnym; - kształtowanie postawy właściwego zachowania podczas imprez kulturalnych w środowisku lokalnym; rozwijanie zainteresowań. |
|
Październik |
Święto Komisji Edukacji Narodowej |
- rozwijanie cnoty pracowitości i wytrwałości w dążeniu do odniesienia sukcesu edukacyjnego; - rozbudzanie postawy wdzięczności wobec rodziców i nauczycieli zaangażowanych w proces wychowania i kształcenia; |
Tydzień papieski |
- kształtowanie nawyku świętych obcowania; - pogłębianie wiedzy na temat Ojca Świętego Jana Pawała II;
|
|
Listopad |
Uroczystość Wszystkich Świętych |
- poszerzanie wiedzy na temat Świętych i ich roli w życiu każdego człowieka; - kształtowanie postawy właściwego zachowania podczas uroczystości religijnych; - kształtowanie nawyku modlenia się w intencji zmarłych; - kształtowanie nawyku dbania o miejsca pamięci; |
Święto Odzyskania Niepodległości |
- rozwijanie postawy patriotycznej; - rozbudzanie zainteresowania historią Polski oraz uczenie szacunku dla ludzi walczących w obronie kraju; – rozwijanie cnoty odwagi, odpowiedzialności oraz hojności; |
|
Grudzień |
Dzień Wolontariusza |
- rozwijanie cnoty radości i hojności; - kształtowanie pozytywnych cech osobowości (dzielenie się, miłość, przyjaźń, zaufanie, wrażliwość na potrzeby, pomoc); |
Adwent – przygotowanie do Świąt Bożego Narodzenia |
- rozwijanie cnoty radości i hojności; - pogłębianie wiedzy na temat Narodzenia Pana Jezusa; - kształtowanie pozytywnych cech osobowości (dzielenie się, miłość, przyjaźń, zaufanie, wrażliwość na potrzeby, pomoc); - rozbudzanie wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka; |
|
6 grudnia – Dzień św. Mikołaja |
- zapoznanie z historią Świętego Mikołaja Biskupa; - rozwijanie cnoty hojności i ducha służby; - rozbudzanie wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka; |
|
Styczeń |
Orszak Trzech Króli |
- promowanie szkoły w środowisku lokalnym; - rozwijanie zainteresowania historią Narodzenia Pana Jezusa; - rozwijanie cnoty męstwa i radości; - kształtowanie postawy właściwego zachowania podczas imprez kulturalnych w środowisku lokalnym; |
Dzień Babci i Dziadka |
- promowanie szkoły w środowisku lokalnym - przygotowanie do pełnienia ról społecznych; - promowanie zasad kultury osobistej; - kształtowanie właściwych relacji: człowiek – środowisko rodzinne poprzez wdrażanie cnoty: szacunek, wrażliwość, posłuszeństwa, -uwrażliwianie na potrzeby osób starszych |
|
Luty |
Środa Popielcowa |
- wprowadzenie w Wielki Post; - rozwijanie cnoty umiarkowania; - wyznaczenie wyrzeczeń wielkopostnych jako forma pracy nad swoimi słabościami; - zachęcanie do samooceny i prawdomówności; |
Dni otwarte szkoły |
- rozwijanie ciekawości poznawczej; - promowanie zasad kultury osobistej; - rozwijanie zainteresowania nauką, - kształtowanie postawy badawczej - promowanie szkoły w środowisku lokalnym; |
|
Dzień Nauki Polskiej |
- rozwijanie cnoty pracowitości i wytrwałości w dążeniu do odniesienia sukcesu edukacyjnego; - promowanie szkoły w środowisku lokalnym; |
|
Marzec |
Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych |
– rozwijanie postawy patriotycznej; – rozbudzanie zainteresowania historią Polski oraz uczenie szacunku dla ludzi walczących w obronie kraju; – rozwijanie cnoty odwagi, odpowiedzialności oraz hojności i wrażliwości;
|
Rekolekcje Wielkopostne |
- pogłębianie wiedzy na temat Zmartwychwstania Pańskiego; - poznanie symboli, tradycji i obrzędów związanych z przeżywaniem Triduum Paschalnego;
|
|
Święto liczby PI |
- rozwijanie cnoty pracowitości i wytrwałości w dążeniu do odniesienia sukcesu edukacyjnego; - promowanie szkoły w środowisku lokalnym; - rozwijanie zainteresowań; |
|
Światowy dzień wody |
- kształtowanie postaw proekologicznych; |
|
Pierwszy dzień wiosny |
- kształtowanie właściwych postaw wobec natury; - poznawanie piękna przyrody najbliższej okolicy – rozwijanie cnoty wrażliwości; |
|
Kwiecień |
Turniej Żołnierzy Niezłomnych |
– rozwijanie postawy patriotycznej; – rozbudzanie zainteresowania historią Polski oraz uczenie szacunku dla ludzi walczących w obronie kraju; – rozwijanie cnoty odwagi, odpowiedzialności oraz hojności i wrażliwości; |
Wielki Tydzień i Uroczystość Zmartwychwstania Pańskiego |
- pogłębianie wiedzy na temat Zmartwychwstania Pańskiego; - poznanie symboli, tradycji i obrzędów związanych z przeżywaniem Triduum Paschalnego; |
|
Międzynarodowy Dzień Ziemi |
- kształtowanie właściwych relacji wobec środowiska naturalnego; - promowanie postaw proekologicznych;
|
|
Święto Chrztu Polski |
- rozwijanie postaw patriotycznych |
|
Maj |
Święto Flagi |
- rozwijanie cnoty szacunku wobec symboli narodowych; |
Święto Konstytucji 3 Maja |
- rozwijanie postaw patriotycznych |
|
Dzień Matki |
- promowanie szkoły w środowisku lokalnym; - rozwijanie cnoty: odwagi, męstwa, posłuszeństwa; - pielęgnowanie obrzędowości klasy i szkoły; - integrowanie środowiska szkolnego |
|
Czerwiec |
Międzynarodowy Dzień Dziecka |
- kształtowanie postawy właściwego zachowania podczas imprezy kulturalnej; |
Święto Rodziny – piknik rodzinny |
- rozwijanie cnoty radości; - promowanie szkoły w środowisku lokalnym; - kształtowanie postawy właściwego zachowania podczas imprezy kulturalnej; |
|
Talenty Fregaty |
- kształtowanie postawy właściwego zachowania podczas imprezy kulturalnej; - promowanie szkoły w środowisku lokalnym; |
|
Dzień Ojca |
- promowanie szkoły w środowisku lokalnym; - rozwijanie cnoty: odwagi, męstwa, posłuszeństwa; - pielęgnowanie obrzędowości klasy i szkoły; - integrowanie środowiska szkolnego |
|
Pożegnanie VIII klasy |
- rozwijanie cnoty pracowitości i wytrwałości w dążeniu do odniesienia sukcesu edukacyjnego; |
|
Cyklicznie przez cały rok |
Spotkania Akademii Familijnej |
- wspieranie działań wychowawczo-profilaktycznych szkoły poprzez edukację rodziców – wychowanie w oparciu o kształtowanie nawyków i cnót; - współpraca z rodzicami na rzecz szeroko rozumianego dobra dzieci; |
|
|
Organ prowadzący:
Dyrektor
Wicedyrektor ds. Dydaktycznych
Wicedyrektor ds. Wychowawczych
Wychowawca klasy:
wszystkich uczniów;
·zabiegają o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów;
·sprawują opiekę wychowawczą nad uczniami szkoły, a w szczególności: tworzą
warunki wspomagające ich
rozwój i przygotowują do życia w rodzinie
i w społeczeństwie;
·poznają warunki życia i nauki swoich wychowanków;
·mają obowiązek kształtować właściwe stosunki między uczniami, opierając je na
tolerancji i poszanowaniu godności osoby;
·uczą pozytywnego myślenia i stawiania na sukces poprzez rozwijanie poczucia
własnej wartości;
·kształtują umiejętność pracy w zespole, uczą demokratycznego podejmowania
decyzji, elastyczności w zachowaniu;
·realizują w toku pracy wychowawczej treści i cele programowe programu
wychowawczo - profilaktycznego szkoły.
Nauczyciele:
·powinni proponować uczniom pozytywne formy wypoczynku dostępne w szkole
i w mieście;
·mają obowiązek reagowania na przejawy u dzieci niedostosowania społecznego;
·mają obowiązek współpracy z kuratorami sądowymi, czuwającymi nad programem
resocjalizacji uczniów trudnych (w przypadku zgłoszenia przez kuratora takiej potrzeby);
·wspierają swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania;
·udzielają pomocy w przezwyciężaniu
niepowodzeń szkolnych, w oparciu
o rozpoznanie potrzeb uczniów;
·kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji, atmosferze wolności
sumienia i szacunku dla każdego człowieka;
·uczą szacunku do wiary uczniów przynależnych do innych religii;
·budują postawy kierowania się chrześcijańskim systemem wartości;
·wzmacniają odwagę i wiarę w dokonywaniu wyborów opartych na wartościach i
normach chrześcijańskich;
·odpowiadają za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w szkole i
poza jej terenem, w czasie wycieczek, wyjść itp.;
·inspirują uczniów do twórczych poszukiwań,
Rada Pedagogiczna:
Rodzice:
·powinni zadbać o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów,
·proponować im pozytywne formy wypoczynku, dostępne w szkole i w mieście;
·mają prawo do poznania zadań i zamierzeń dydaktycznych oraz wychowawczo-profilaktycznych w danej klasie i szkole;
·współdziałają i wespół odpowiadają za
wychowanie i kształcenie własnych dzieci
w duchu wartości chrześcijańskich.
Rodzice odpowiedzialni za klasę:
·reprezentują ogół rodziców szkoły oraz podejmują działania wspierające proces wychowawczy szkoły;
·współdecydują o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku, współuczestniczą
w opracowaniu programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły;
·pozyskują i gromadzą środki finansowe w celu wspierania działalności szkoły;
·organizują formy aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów
i zadań szkoły;
· motywują do aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły.
Ewaluacja programu jest zgodna ze statutem szkoły. Wprowadzanie zmian może odbywać się w oparciu o potrzeby szkoły, wynikające z monitorowania zachowań uczniowskich, płynących stąd wniosków.
Ewaluacja skuteczności powyższych oddziaływań wychowawczo- profilaktycznych zostanie dokonana w oparciu o: bieżącą, bezpośrednią wymianę opinii oraz obserwacji nauczycieli, badania ankietowe przeprowadzane wśród poszczególnych podmiotów społeczności szkolnej, wymianę informacji z rodzicami uczniów, zapisy w dokumentacji, innowacje i projekty działań, okresową analizę sytuacji wychowawczej i sprawozdań z przeprowadzonych działań.
Wyniki ewaluacji mają służyć do oceny rezultatu i efektywności prowadzonych działań ujętych w harmonogramie, realizowanych w roku szkolnym przez wychowawców, nauczycieli, specjalistów i uczniów tej szkoły.
Otrzymane informacje pozwolą na systematyczne, bieżące ulepszanie prowadzonych działań tak, aby uwzględniać aktualne potrzeby młodzieży.
Zespół do spraw ewaluacji w zakresie wychowawczo – profilaktycznej działalności szkoły przeprowadza badania ewaluacyjne według opracowanego planu.
Lp |
Obszar/ sfera |
Działania |
Osoby odpowiedzialne |
Termin |
1. |
Sfera rozwoju intelektualnego
Działania wychowawcze związane z dbaniem o realizację obowiązku szkolnego uczniów Podniesienie frekwencji uczniów w szkole |
realizacja nowej podstawy programowej oraz rozszerzonych programów nauczania, |
nauczyciele |
Cały rok |
organizowanie pomocy dla uczniów mających trudności w nauce, realizacja zajęć dydaktyczno- wychowawczych, realizacja zajęć pozalekcyjnych (zajęcia wyrównawcze, zajęcia dodatkowe z przedmiotów, koła zainteresowań), |
Nauczyciele Wychowawca Psycholog |
Cały rok |
||
organizowanie wycieczek do muzeum, galerii, na wystawy, spotkania z ciekawymi ludźmi, |
Nauczyciel przedmiotu Wychowawcy |
Wg potrzeb |
||
organizowanie konkursów tematycznych na szczeblu szkolnym oraz przygotowanie młodzieży do startu w konkursach i olimpiadach pozaszkolnych |
nauczyciele poszczególnych przedmiotów |
Cały rok Wg planu pracy |
||
zachęcanie uczniów do samodzielnego i systematycznego korzystania z zasobów biblioteki Szkolnej i z zajęć bibliotecznych. |
Wychowawcy biblioteka |
Cały rok |
||
zapoznanie uczniów z zasadami i procedurami egzaminów zewnętrznych |
Nauczyciele przedmiotów, Wychowawcy |
Wrzesień, według potrzeb |
||
realizacja zaleceń zawartych w orzeczeniach i opiniach poradni psychologiczno – pedagogicznej, -objęcie opieką psychologiczno - pedagogiczną uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Nauczyciele Psycholog Pedagog |
Cały rok |
||
organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi, w tym również z doradcami zawodowymi, celem ułatwienia wyboru zawodu i realizacji kariery zawodowej. |
Wychowawcy Doradca zawodowy Pedagog |
Cały rok |
||
nagradzanie uczniów wyróżniających się w nauce w poszczególnych klasach, |
Dyrektor |
czerwiec |
||
warsztaty i prelekcje dla rodziców (spotkania z przedstawicielami instytucji społecznych, prowadzenie programów profilaktycznych, warsztatów tematycznych z zakresu opieki i wychowania) |
Wychowawcy Psycholog Dyrektor |
Cały rok wg potrzeb |
||
regularne spotkania z rodzicami (zapoznanie z dokumentacją szkoły: Statut Szkoły); informacje o postępach w nauce i frekwencji, indywidualne spotkania z rodzicami |
Wychowawcy Nauczyciele |
Wg planu pracy szkoły |
||
monitorowanie liczby opuszczonych nieusprawiedliwionych godzin - wdrożenie procedur reagowania w sytuacji wysokiej absencji ucznia -kontrola frekwencji uczniów i szybka interwencja w razie potrzeby. -indywidualne rozmowy z uczniami niesystematycznie uczęszczającymi na zajęcia lekcyjne i ich rodzicami - zapoznanie z systemem ocen zachowania -udzielanie upomnień i nagan wychowawcy i dyrektora szkoły -zapoznanie z kryteriami ocen z poszczególnych przedmiotów -konsekwentne wymaganie znajomości tematyki zajęć, na których uczeń był nieobecny(w przypadku absencji na poszczególnych zajęciach) |
Dyrektor Wychowawcy psycholog Nauczyciele |
Cały rok Wg potrzeb |
||
zachęcanie rodziców do uczestniczenia w życiu klasy i szkoły |
Wychowawcy Nauczyciele Dyrektor Pedagog |
Podczas zebrań, Cały rok |
||
podnoszenie kwalifikacji zawodowych i umiejętności wychowawczych przez nauczycieli i wychowawców |
Nauczyciele i wychowawcy |
Wg planu WDN |
||
udział nauczycieli w kursach, szkoleniach poza terenem szkoły zwłaszcza poświęconych doskonaleniu umiejętności wychowawczych oraz interwencyjnych wobec aktualnych problemów obserwowanych w środowisku szkolnym oraz dzielenie się pozyskanymi w ten sposób informacjami z innymi nauczycielami |
Nauczyciele i wychowawcy |
Wg planu i harmono-gramu szkoleń |
||
2. |
Sfera psychiczna i fizyczna Profilaktyka edukacja zdrowotna |
prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej na temat uzależnień - filmy, pogadanki oraz programy profilaktyczne, kampanie społeczne, |
Psycholog Wychowawcy Pedagog |
Wg planu godzin wychowawczych |
realizacja zajęć na temat demoralizacji, odpowiedzialności karnej nieletnich, skutków nałogów |
Nauczyciel WOS+wychowawcy |
Wg planu godzin wychowawczych |
||
zapewnienie bezpieczeństwa i porządku poprzez pełnienie dyżurów nauczycielskich |
Dyrektor Nauczyciele |
Cały rok Wg harmonogramu dyżurów |
||
uświadamianie zagrożeń związanych otyłością i nieprawidłowym odżywianiem, |
Nauczyciel biologii Psycholog |
wg planu lekcji |
||
współpraca z Policją i Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną |
Psycholog, Wychowawcy |
wg potrzeb |
||
wdrażanie do odpowiedzialnego korzystania z mediów społecznych, uczenie bezpieczeństwa w Internecie. |
Wychowawcy Nauczyciele informatyki Psycholog |
wg planu pracy |
||
przestrzeganie procedur postępowania w przypadku zagrożenia narkomanią, alkoholizmem itp. |
Wychowawcy Psycholog |
Cały rok |
||
lekcje wychowawcze na temat szkodliwości nikotyny |
Wychowawcy |
Wg planu gw |
||
prowadzenie dyżurów na korytarzach, w szatni, przy wejściu do szkoły. |
Dyrektor Nauczyciele |
Cały rok Wg harmonogramu dyżurów |
||
zaproponowanie uczniom udziału w zajęciach pozalekcyjnych w celu rozwijania osobistych pasji i zainteresowań. Aktywne spędzanie czasu wolnego |
Wychowawcy Nauczyciele wychowania fizycznego |
Cały rok |
||
3. |
Sfera społeczna |
zapoznanie z prawami i obowiązkami ucznia zawartymi w Statucie Szkoły |
Wychowawcy |
Wrzesień |
uczestnictwo w życiu społeczności lokalnej i uwrażliwienie na jej problemy, krzewienie idei wolontariatu, włączanie się akcje charytatywne -organizowanie zbiórek pieniędzy, żywności, ubrań i zabawek dla potrzebujących |
Wychowawcy Nauczyciele Pedagog |
Wg planu pracy |
||
organizacja i uczestnictwo w spotkaniach okolicznościowych w celu kształtowania postaw patriotycznych i religijnych: -Święto Niepodległości -uchwalenie Konstytucji 3 Maja -Orszak Trzech Króli |
Dyrektor Nauczyciele Wychowawcy |
Wg planu i kalendarza imprez |
||
organizowanie imprez wewnątrzszkolnych, m. in.: |
Wychowawcy Nauczyciele przedmiotowi |
Wg planu i kalendarza imprez |
||
organizacja wigilii klasowych, jasełek, mikołajek, jajka wielkanocnego- w celu wzmocnienia i bezpieczeństwa oraz kształtowania więzi społecznych
|
Wychowawcy |
Wg planu |
Działania zaplanowane w Programie wychowawczo-profilaktycznym mogą podlegać modyfikacji.
Program wychowawczo - profilaktyczny został opracowany przez:
Dawid Knopik
Program wychowawczo-profilaktyczny został uchwalony przez Radę Pedagogiczną w dniu: 30 września 2020